Codziennie idziemy do pracy i spędzamy w niej po 8 i więcej godzin. Niestety, długotrwałe siedzenie wywołuje częsty ból kręgosłupa. Do tego dochodzą bóle barków i karku, a w dalszej perspektywie mogą rozwinąć się wady postawy. Kluczowe dla odciążenia kręgosłupa będzie zakup ergonomicznych mebli biurowych.
Wymagania co do mebli biurowych
Meble metalowe muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy, a także być komfortowe, funkcjonalne i ergonomiczne. To ostatnie oznacza, że muszą być dostosowane do potrzeb ludzi, którzy będą z nich korzystać. Dotyczy to zarówno mebli, z których korzysta się codziennie, jak i takich jak krzesła konferencyjne, których używa się rzadziej.
W przypadku krzeseł konferencyjnych należy zwrócić uwagę na:
- oparcie,
- podłokietniki,
- siedzisko,
- materiał, z którego zostało wykonane krzesło.
Oparcie krzesła należy dopasować do osoby, która będzie na nim siedzieć. Musi również, tak jak cała konstrukcja krzeseł, być stabilne, aby zadbać o bezpieczeństwo podczas pracy i zapobiegać upadkowi czy pojawieniu się bólu i dyskomfortu.
Idealnym rozwiązaniem będą fotele z opcją regulacji wysokości i kąta nachylenia oparcia. Dobrym pomysłem będą także fotele obrotowe.
Podłokietniki w krzesłach biurowych muszą być wygodne i szerokie oraz mieć dostosowaną wysokość do tego, aby mogły wspierać pracę rąk w czasie siedzenia.
Siedzisko krzeseł powinno mieć zaokrąglony brzeg. Dzięki temu można uniknąć dyskomfortu w tylnej części ud. Nie powinno również być zbyt głębokie, ponieważ może to wywoływać tendencję do garbienia się.
Materiał, którym pokryte będzie oparcie, powinno być przewiewne i wytrzymałe. Zwłaszcza latem powinno umożliwiać odpowiednią cyrkulację powietrza, aby zapobiegać powstawaniu nieestetycznych plam na ubraniu. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji będą krzesła z siatkowym oparciem.
Ergonomiczne biurka firmowe
Biurka do gabinetu, tak jak inne krzesła konferencyjne, muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy. Muszą być dopasowane do wzrostu osoby siedzącej i pozwalać na pracę przy jednoczesnym zachowaniu kąta prostego między ramieniem a przedramieniem.
Powinna zostać zachowana przestrzeń na nogi – minimum 70 cm szerokości i 60 cm głębokości. Pracownik powinien móc postawić stopy swobodnie na ziemi i zachować kąt prosty między udem a łydką. Biurko powinno mieć też odpowiednie wymiary – nie być ani za małe, ani za duże.
Pracodawca ma obowiązek zadbać o to, aby meble metalowe spełniały wytyczne BHP. W końcu ma to kluczowy wpływ na zdrowie pracowników, którzy spędzają w pracy większość tygodnia, każdego dnia po osiem lub więcej…
Artykuł gościnny.