Wiata garażowa okaże się doskonałą inwestycją w przypadku osób, które nie mogą sobie pozwolić na posiadanie garażu. Posiadacze samochodów mają w tym momencie spory problem, ponieważ chcą chronić swoje auto przed niekorzystną pogodą. Z pomocą wiaty garażowej jest to jak najbardziej możliwe. Często takie rozwiązanie jest wykorzystywane na niewielkich działkach. To właśnie na nich nie możemy sobie pozwolić na wdrożenie projektu domu wraz z garażem. Za poprawny przebieg prac montażowych odpowiadają specjaliści. Wybiorą najlepsze miejsce na wiatę oraz postawią ją od podstaw. Musimy mieć na uwadze to, że samochody znajdujące się na świeżym powietrzu są narażone na szkodliwe działanie opadów deszczu i śniegu, ale też promieni słonecznych. Znacznie skraca to ich żywotność oraz obniża poszczególne parametry techniczne. Warto temu przeciwdziałać.
Wiata garażowa – jakie dokumenty będą nam potrzebne?
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac związanych ze stawianiem wiat garażowych musimy zebrać odpowiednią dokumentację i zgłosić jej budowę. Ogólnie rzecz biorąc obecnie panujące procedury prawne nie powinny być dla nas zbyt skomplikowane. Wiaty możemy podzielić na:
- jednopoziomowe poniżej 50 metrów kwadratowych,
- garażowe poniżej 50 m2,
- garażowe powyżej 50m2.
Jeśli weźmiemy się za budowę wiat garażowych, których wielkość nie będzie przekraczała wskazanej wyżej wartości oznacza to dla nas, że wiata będzie budowlą (często panuje błędne przekonanie, że jest to budynek). Wybudowanie takiej wiaty wymaga od nas przede wszystkim zgłoszenia chęci budowy. Przy okazji koszty związane z budową wiaty będą znacznie mniejsze. Urzędnicy niekiedy proszą inwestorów o przedstawienie kompletnego projektu budowli. W zgłoszeniu, którego nie możemy w żaden sposób ominąć muszą znajdować się następujące informacje:
- rodzaj wiaty,
- sposób wykonania,
- termin rozpoczęcia prac.
Brak informacji z tej kategorii skutkuje tym, iż zgłoszenie jest niekompletne i na pewno zostanie rozpatrzone negatywnie. Do procesu budowy warto się dobrze przygotować. Z racji tego opłaca się na samym początku poszukać doświadczonych fachowców, którzy będą nam służyć radą i skompletują z nami niezbędne dokumenty. Przyda się nam również oświadczenie potwierdzające prawo do nieruchomości oraz do dysponowania taką nieruchomością w celach budowlanych. Dorzucimy do tego mapkę i możemy przystępować do zaplanowanych prac. Okaże się to niemożliwe, gdy w ciągu 30 dni urząd zgłosi pisemny sprzeciw.
Nieco więcej problemów będzie mieć z wiatami garażowymi powyżej 50 metrów kwadratowych. Przede wszystkim musimy skupić się na wystąpieniu o pozwolenie na budowę. Do naszego wniosku dołączymy następujące dokumenty:
- projekt budowlany wraz z niezbędnymi opiniami, uzgodnieniami i pozwoleniami,
- decyzje związane z miejscowym planem zagospodarowania i lokalnymi warunkami zabudowy,
- oświadczenie o dysponowaniu konkretną nieruchomością w celach budowlanych.
Z pewnością zajmie nam to trochę więcej czasu, ale powinniśmy zadbać o to, aby dokumentacja była kompletna i niczego w niej nie brakowało. W innym przypadku możemy zapomnieć o rozpoczęciu procesu budowy.
Wiata garażowa a odległości i przygotowanie podłoża
Jedną z kluczowych kwestii dla wszystkich osób zabierających się za budowę wiaty garażowej jest oczywiście zachowanie odpowiednich odległości od innych budynków. Nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek błędy, ponieważ uzyskane wcześniej pozwolenie może nam się na niewiele zdać. Wszystko będzie uzależnione od wymiarów budowanej wiaty. Najlepiej jeśli wiata będzie się znajdowała minimum 4 metry od granicy działki. Poza tym pamiętajmy, że na każde 500 metrów kwadratowych działki przypadają maksymalnie dwie takie budowle. Zaliczamy do nich nie tylko wiaty, ale też altany.
Brak szerokiej wiedzy tematycznej może skutkować przykrymi konsekwencjami prawnymi. Jeśli do tej pory nie zabieraliśmy się za budowę wiaty i nie zgłębiliśmy swojej wiedzy dajmy działać profesjonalistom. Ich wynajęcie nie powinno nas drogo kosztować, za to wszystko zostanie wykonane perfekcyjnie.
Skupmy się w tym momencie na kwestiach związanych z przygotowaniem podłoża pod budowę drewnianej wiaty. Poziom nawierzchni, na której ma się znaleźć nasza wiata powinien znajdować się nieco wyżej, niż otaczający wiatę teren. W ten sposób zabezpieczamy się przed nadmiernym gromadzeniem się wody w miejscu, w którym na co dzień będzie stał nasz samochód. To praktyczne rozwiązanie, o którym trzeba pamiętać już na etapie projektowania. Współpraca ze specjalistami wyjdzie nam na korzyść, ponieważ są to fachowcy, którzy na pewno nie zapomną o tego typu rzeczach. Przygotowanie podłoża może być dość czasochłonne, ale jest za to niezbędne do przejścia do kolejnych etapów prac budowlanych. Utwardzenie powierzchni następuje przy pomocy następujących materiałów:
- kruszywo,
- materiały stosowane do budowy dróg,
- kostka brukowa,
- kostka drewniana,
- betonowe płyty ażurowe.
Wyposażenie się w nie to dość prosta sprawa. Większość z nich zamówimy przez Internet. Oczywiście przyda się dokonanie precyzyjnych pomiarów, aby mieć pewność, jak dużą ilość konkretnego materiału zamówić. Jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie samego betonu możemy doprowadzić do sytuacji, w której podłoże zacznie się szybko rysować, ścierać i pylić. Istotne jest też to, aby na utwardzanym obszarze zabrać się za usunięcie wierzchniej warstwy ziemi na głębokość około 15-30 centymetrów.
Wiata garażowa – zbadanie poziomu wód gruntowych, fundamenty i konstrukcja nośna
Osoby zainteresowane budową wiat garażowych powinny dokładnie zbadać poziom wód gruntowych. Jeśli chcemy uniknąć osiadania podkładu musimy zdecydować się na wyłożenie dna wykopu geowłókniny. Po przygotowaniu nawierzchni zajmijmy się wykonaniem fundamentów. Są wykonywane z wylewanych bezpośrednio w gruncie stóp betonowych.
Prace, które są wykonywane poprawnie nie obejdą się bez ramek zbitych z desek. Unoszą się na wysokość 15 centymetrów nad wykopem. Dzięki temu stopy betonowe zostaną bezproblemowo wyprowadzone ponad poziom terenu. Następnie przechodzimy do prac związanych z konstrukcją nośną wiaty. Najbardziej popularną odmianą jest wersja drewniana. Przekłada się to na znacznie niższe koszty, ale też na elegancki i naturalny wygląd. Konstrukcja ta jest tworzona ze specjalnie dobieranych słupów, które łączy się ze sobą od góry przy pomocy spinającego wieńca. W przypadku wiat garażowych z drewna przydadzą się nam drewniane bale (z sosny). Ich przekrój może wynosić:
- 8×8 cm,
- 10×10 cm.
Drewno sosnowe doskonale poradzi sobie z niekorzystnymi warunkami pogodowymi. W przypadku innych drzew iglastych możemy mieć z tym niemałe trudności. Chcemy przecież, aby samochód, który będzie stawiany pod wiatą był optymalnie chroniony przed nieprzychylną pogodą. Zlekceważenie obowiązków budowlanych doprowadzi do tego, że narazimy swoje auto na poważne uszkodzenia. Alternatywą jest drewno pochodzące z drzew liściastych, które będzie bardziej wytrzymałe, ale zarazem dużo droższe.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w trakcie wykonywania konstrukcji nośnej skorzystać z bali w wersji okrągłej o średnicy 10 cm. Każda odmiana drewna musi być właściwie zaimpregnowana. Wykorzystujmy do tego dedykowane impregnaty barwiące. Znajdziemy je w wielu sklepach stacjonarnych. Jeśli chodzi o elementy konstrukcyjne musimy je połączyć przy pomocy:
- łączników stalowych wraz z gwoździami,
- złączy ciesielskich.
Jak widać cały proces stawiania konstrukcji nośnej powinien być nadzorowany przez uznanych specjalistów. Znajdźmy na samym początku ekipę, która będzie w stanie sprostać naszym oczekiwaniom i przystąpmy do realizacji swoich marzeń. Konstrukcję możemy dodatkowo usztywnić. Taki efekt uzyskamy dzięki krótszym belkom, które będą zamocowane pod skosem w narożniku. Przy okazji pełnią funkcję dekoracyjną.
Wiaty garażowe ze stali – czy warto decydować się na taki pomysł?
Kolejnym pomysłem, który powinniśmy wziąć pod lupę są wiaty garażowe wykonywane ze stali. Często pojawiają się na nieco większych powierzchniach. Zadziwiają użytkowników swoją wytrzymałością, uniwersalnością i trwałością. To konstrukcja spawana, która powstaje w wyniku połączenia rur lub profili stalowych. Każdy właściciel wiaty ze stali musi bezwzględnie pamiętać o tym, aby zabezpieczyć je przed korozją. Jesteśmy zmuszeni do kupienia odpowiedniej jakości preparatów antykorozyjnych. Później musimy się skupić na ich poprawnym wykorzystaniu. Dla osób mniej doświadczonych nie należy to do najprostszych zadań i może być dość skomplikowaną czynnością. Fachowcy zajmują się tym ekspresowo i nie popełniają po drodze żadnych błędów.
Powierzchnia, którą będziemy chcieli wyłożyć kryjącą farbą antykorozyjną wymaga oczyszczenia z wszelkich nalotów, zanieczyszczeń i rdzy. Poza tym warto zdecydować się na zastosowanie przynajmniej kilku warstw. Zaleca się inwestowanie w gotowe konstrukcje ocynkowane. Montuje się je przy pomocy połączeń śrubowych. W zdecydowanej większości przypadków wspomniane wyżej zadania powinny być realizowane przez wyspecjalizowanych fachowców.
Wiata garażowa a dach i zabudowane ściany
Więcej uwagi poświęćmy wyborowi dachu wiaty garażowej. Ma to być doskonałe zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi i niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi. Z racji tego opłaca się wziąć pod lupę przynajmniej kilka sprawdzonych rozwiązań. Najczęściej spotykamy na działkach dachy wykonane z drewna lub profili metalowych. Nachylenie zadaszenia nie powinno być mniejsze niż 15 stopni. W przeciwnym wypadku możemy mieć spore problemy z mocowaniem poszczególnych elementów konstrukcyjnych. Dach ma być stworzony w taki sposób, aby:
- szybko spływała po nim woda,
- proces czyszczenia przebiegał ekspresowo i samoczynnie.
Pokrycie dachowe może być wykonane z takich materiałów, jak: gonty, blachodachówki, faliste płyty bitumiczne oraz przezroczyste płyty poliwęglanowe. Przeanalizujmy najmocniejsze strony każdego z tych materiałów, a następnie skonsultujmy swoje przemyślenia z bardziej doświadczonymi osobami.
Coraz większą popularnością cieszą się obecnie wiaty garażowe z zabudowanymi ścianami. Jest to nieco droższe przedsięwzięcie, ale za to niezwykle komfortowe dla każdego z inwestorów. Wypełnienie ścian doprowadzi do tego, że wartość użytkowa wybudowanej wiaty znacząco się podniesie. Dzięki ścianom nie będziemy mieć kłopotów z utrzymaniem wewnątrz wiaty odpowiedniej temperatury. Po prostu nie będzie tam zimno. Usprawni nam to m.in. proces odpalania silnika, a przy okazji nie będziemy musieli wsiadać prosto z ciepłego domu do zimnego samochodu. We wiatach garażowych bardzo często przechowujemy różnorodne narzędzia, sprzęty i materiały. Zadbajmy o to, aby nie były narażone na stałe oddziaływanie czynników atmosferycznych, bo łatwo je w ten sposób uszkodzić.
Wiata garażowa – ile może nas to kosztować?
Ostatnim z ważniejszych aspektów jest koszt budowy wiaty garażowej. Oczywiście nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jest to uzależnione m.in. od:
- wymiarów wiaty,
- robocizny,
- zastosowanych materiałów.
Kluczowy jest stan naszych finansów. Jeśli nie napotykamy po drodze na żadne ograniczenia finansowe możemy sobie pozwolić na kompleksowe wyposażenie wiaty oraz wykorzystanie najwyższej jakości materiałów, np. przy pokryciach dachowych i konstrukcjach nośnych. Jeśli mamy taką potrzebę zawsze możemy się zdecydować na zakupienie gotowej wiaty garażowej z opcją montażu. Zajmują się tym profesjonalne firmy, które będą musiały być jednak nadzorowane. Istnieje również opcja osobnego wykupienia projektu lub stworzenia go od podstaw z fachowcem. Pozostaje też wynająć ekipę do realizacji całego projektu.
Sporą popularnością na współczesnym rynku cieszą się wiaty do samodzielnego montażu, które są tworzone z prefabrykatów. Wystarczy dysponować wolnym czasem i odpowiednimi umiejętnościami budowlanymi, a proces budowy zostanie zakończony po naszej myśli. Za najtańsze konstrukcje drewniane zapłacimy około 2 tysiące złotych. Nieco bardziej zaawansowane modele mogą pochłonąć z naszego domowego budżetu nawet 8 tysięcy złotych.
Wiaty garażowe – kilka słów podsumowania
Przy budowie wiaty garażowej potrzebne będą pewne dokumenty oraz zezwolenia. Obecnie wiaty możemy podzielić na te do 50 metrów kwadratowych oraz powyżej tej wartości. Mniej trudności sprawią nam te pierwsze, ponieważ w takim przypadku musimy jedynie zgłosić chęć stworzenia wiaty. Zgłoszenie musi być jednak kompletne, a więc posiadać w sobie informacje na temat rodzaju wiaty, sposobu wykonania oraz terminu rozpoczęcia prac. Nie obejdzie się też bez mapki, a niektórzy urzędnicy będą od nas wymagać przedstawienia kompletnego projektu. Pamiętajmy też o oświadczeniu o prawie do nieruchomości (plus dysponowanie nią w celach budowlanych). Jeśli w ciągu 30 dni nie będzie pisemnego sprzeciwu ze stronu urzędu przystępujemy do prac. W przypadku wiat większych niż 50 m2 będziemy potrzebować uzgodnień, pozwoleń, opinii, projektu, decyzji o miejscowym planie zagospodarowania i lokalnych warunkach zabudowy oraz wspomnianych wyżej oświadczeń.
Przystąpienie do prac wiąże się z przestrzeganiem pewnych zasad. Należy zachować minimum 4 metry od granicy działki, a poza tym na 500 metrach kwadratowych działki mogą znaleźć się jedynie dwie tego typu budowle (wiaty + altany). Zlekceważenie przepisów może nam grozić poważnymi sankcjami. Jeśli chodzi o przygotowanie podłoża zadbajmy o to, aby poziom nawierzchni znajdował się powyżej terenu, na którym ma się znajdować teren wokół wiaty. Dzięki temu nie będzie się tam gromadzić nadmiar wody. Utwardzić powierzchnię możemy przy pomocy kruszywa, kostki brukowej i drewnianej oraz betonowych płyt ażurowych. Nie zaleca się stosowania samego betonu.
Następnie skupiamy się na dokonaniu pomiarów poziomu wód gruntowych i wypełnieniu dna wykopu geowłókniną, aby podkład nie zaczął osiadać. Fundamenty są tworzone ze stóp betonowych. Dużo pracy poświęcimy pracom związanym z konstrukcją nośną wiaty garażowej. Do wyboru mamy m.in. konstrukcję drewnianą (np. o przekroju 8×8 i 10×10 cm). Najlepiej jeśli będzie to drewno sosnowe, które świetnie radzi sobie ze znacznie obniżonymi temperaturami. Dzięki temu w naszej wiacie nie będzie zimno. Drewno musimy właściwie zaimpregnować przy pomocy impregnatów barwiących. Alternatywą są wiaty tworzone ze stali (konieczność zastosowania preparatów antykorozyjnych).
Analizując dostępne opcje w zakresie doboru dachu do wiaty garażowej skupmy się na tym, iż nachylenie zadaszenia nie może być mniejsze niż 15 stopni. Dach ma się samoczynnie oczyszczać, a poza tym nie chcemy mieć problemów z niespływającą po nim wodą. Najpopularniejsze pokrycia dachowe to: blachodachówki, gonty, płyty poliwęglanowe i płyty bitumiczne. Zdecydujmy się na zabudowane ściany, które pomogą nam w bezproblemowym przechowywaniu sprzętów, narzędzi i materiałów.
Wypada się jeszcze zastanowić nad ogólnym kosztem stworzenia wiaty garażowej. Najkorzystniejsze wyliczenia oscylują w granicach 2 tysięcy złotych (drewno), lecz rozbudowane modele mogą nas kosztować nawet 4 razy więcej. Wygodnym rozwiązaniem są wiaty przeznaczone do samodzielnego montażu z prefabrykatów.