Przemyślana aranżacja miejsca do pracy biurowej w domu to jeden z czynników determinujących efektywne wykonywanie obowiązków służbowych w komfortowych warunkach. Dobór prawidłowego oświetlenia, zakup ergonomicznego umeblowania, czy postawienie zielonej roślinności w domowym zaciszu nie tylko sprzyja zdrowiu i koncentracji, ale też czyni pracę dużo przyjemniejszą. Jak zatem zorganizować własne biuro w domu, aby było wygodne i funkcjonalne – o tym w dalszej części artykułu.
Co wpływa na komfortową i wydajną pracę biurową w domu?
Chyba najważniejszym czynnikiem warunkującym komfort pracy w domu są ergonomiczne meble do domowego biura, dostosowane do predyspozycji fizycznych ich użytkowników, głównie wzrostu. Kluczowa jest tutaj zwłaszcza właściwa wysokość biurka i fotela. Górna krawędź monitora lub laptopa umieszczonego na blacie biurka powinna znajdować się nieco niżej linii oczu. Siedzisko fotela powinno natomiast posiadać regulację wysokości, tak aby podczas siedzenia opierające się o biurko przedramiona tworzyły kąt 90 stopni.
Dla dobrego samopoczucia korzystna jest także obecność w pomieszczeniu naturalnych roślin. Szczególnie cenne są te gatunki, które poza kojącą wzrok zielenią, posiadają właściwości oczyszczające powietrze. Należą do nich m.in. draceny, paprocie, czy skrzydłokwiaty.
Innym sposobem na ożywienie przestrzeni do pracy biurowej w domu i stworzenie warunków sprzyjających odprężeniu jest zawieszenie nad biurkiem obrazu. Najlepiej aby znajdował się na nim motyw przywołujący na myśl relaks i wypoczynek, jak np. plaża z błękitnym morzem. Niebieski kolor obniża bowiem stres i pobudza kreatywność.
Konieczne elementy wyposażenia domowego biura
Główne komponenty umeblowania, o których już wyżej wspomnieliśmy, to biurko i fotel biurowy. Biurko powinno być ustawione frontem bądź lewym bokiem do okna, dzięki czemu miejsce do pracy będzie prawidłowo oświetlone, natomiast w monitorze komputera nie będzie się odbijać światło słoneczne.
Niezbędnym elementem wyposażenia jest również lampka. Dobrze, aby miała ona regulowane ramię, a żarówka wytwarzała światło o chłodnej barwie, co wspomaga koncentrację. Odległość klosza od blatu powinna wynosić od 35 do 50 cm.
Do pracy biurowej w domowym zaciszu przydać się może również nadstawka nad biurko, zwłaszcza jeśli nie posiada ono szuflad. Rzeczą banalną, o której warto jednak wspomnieć, jest kosz na śmieci. Mając go w pobliżu łatwiej utrzymać porządek wokół domowego stanowiska pracy.
O czym należy pamiętać urządzając biuro w domu?
Organizując miejsce do pracy biurowej w domu warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- stanowisko pracy powinno być zlokalizowane w pomieszczeniu odseparowanym od różnych źródeł hałasu, takich jak odgłos pracującej pralki za ścianą, czy wrzawa dochodząca z pokoju dziecka;
- miejsce do pracy powinno być dobrze doświetlone światłem słonecznym;
- przestrzeń obok biurka musi być na tyle przestronna, aby umożliwiać swobodne przesuwanie się na fotelu.
Umiejętne zorganizowanie biura domowego i wyposażenie go w niezbędny sprzęt oraz meble, w tym biurka i fotele biurowe, umożliwi nam komfortową i wydajniejszą pracę. Warto więc dołożyć w tym zakresie należytej staranności, zwłaszcza jeśli dużą część czynności służbowych wykonujemy zdalnie.