Jak w praktyczny sposób nauczyć się programowania? Przy pomocy minikomputerów Arduino. Funkcje tego typu urządzeń są niemal nieograniczone, a ich koszt umożliwia swobodne eksperymentowanie i testowanie nowych rozwiązań.
Minikomputery Arduino – funkcje ważne dla każdego programisty
Płytki rozwojowe z rodziny Arduino można programować przy pomocy specjalnego oprogramowania dostarczanego przez ich producenta, czyli ArduinoIDE. Działa ono natywnie na wszystkich najpopularniejszych systemach operacyjnych – 32-bitowych oraz 64-bitowych dystrybucjach linux, Windows 7, 8.1, 10, a także Mac OS X 10.10 i nowszych. Dzięki temu łatwo można programować wszystkie minikomputery z dziedziny Arduino. Funkcje oferowane przez ArduinoIDE pozwalają także na swobodne transferowanie gotowego kodu bezpośrednio na płytkę rozwojową. A jak to wszystko wygląda w praktyce?
Praktyczne kodowanie Arduino – funkcje BLINK
Jak sama nazwa wskazuje, polecenia BLINK odpowiadają za zapalanie i miganie poszczególnych świateł LED podłączonych do minikomputera Arduino. Funkcje te są szczególnie przydatne do wydawania intuicyjnych poleceń świetlnych. W zależności od potrzeby mogą to być wszelkiego rodzaju ostrzeżenia o przekroczeniu wprowadzonej wcześniej wartości lub informujące o stanie urządzeń współpracujących z płytką rozwojową.
Światła mogą być aktywowane jednorazowo, na określony czas, a także do momentu ręcznej dezaktywacji przy pomocy przycisku podłączonego do Arduino. Funkcje BLINK mogą być również zapętlane na określoną ilość cykli. Dodatkowo programista ma także zapewnioną możliwość sterowania ich mocą przy pomocy poleceń:
- „digitalWrite(led, HIGH); // turn the LED on (HIGH is the voltage level)”;
- „digitalWrite(led, LOW); // turn the LED off by making the voltage LOW”;
Jest to szczególnie przydatne, jeśli niezbędne jest wprowadzenie kilku trybów jasności. Potencjalnym zastosowaniem może być oświetlanie posesji – domyślnie włączony będzie tryb LOW, a po ręcznej aktywacji żarówki rozświetlą się do maksymalnej mocy.
Praktyczne kodowanie Arduino – funkcje SWEEP
Kolejnym ciekawym poleceniem jest SWEEP, którego głównym zadaniem jest uruchamianie serwomotorów sparowanych z płytką Arduino. Funkcje SWEEP domyślnie powodują obrócenie serwomotora o 180 stopni. Jest to szczególnie przydatne do zastosowań związanych z obsługą zaworów oraz przełączników. Wystarczy tylko przy pomocy drukarki 3D skonstruować połączenie pomiędzy osią serwomotora, a danym zaworem – po wykonaniu polecenia jego dźwignia zmieni swoje położenie.
Praktyczne kodowanie Arduino – funkcje MILLIS()
Ostatnią z funkcji, które zostaną dzisiaj przytoczone jest MILLIS(). Odpowiada ona za sprawdzanie, ile milisekund upłynęło od wykonania danego polecenia lub włączenia płytki rozwojowej Arduino. Funkcje MILLIS() mogą również być używane zamiast klasycznego polecenia DELAY, a także być wykorzystywane do bardzo dokładnego mierzenia upływającego czasu. Dodatkowo dzięki nim procesor może także w określonych interwałach sprawdzać status podłączonych do niego wejść oraz przycisków.