Aby silnik i układy z nim powiązane pracowały bez zarzutu konieczne jest stosowanie odpowiednich płynów eksploatacyjnych. Należy kontrolować ich poziom i uzupełniać w razie potrzeby. Każdy kierowca ma świadomość jak ważne są sprawne hamulce. Dlatego też jednym z głównych płynów eksploatacyjnych jest właśnie płyn hamulcowy. Jakie ma zadania i jak często trzeba go wymieniać, aby podróżować bezpiecznie?
Płyn hamulcowy – jakie pełni funkcje?
Zasadniczą funkcją płynu hamulcowego jest przeniesienie siły z pedału hamulca aż do klocków. W układzie hamulcowym panują wysokie temperatury, dlatego stosowany przez nas płyn musi być na nie odporny. Płyn nie może być doprowadzony do wrzenia. Gdyby tak się stało, może dojść do blokady układu hamulcowego. Jakie są zatem temperatury wrzenia w przypadku płynów klasy DOT 3 i DOT 4? Temperatura wrzenia płynów klasy DOT 3 wynosi ok. 205 °C, jednak po absorpcji wody, płyn zaczyna wrzeć już przy 140 °C. Temperatura wrzenia płynów klasy DOT 4 jest już wyższa i wynosi ok. 230 °C, jednak płyn zawodniony charakteryzuje się temperaturą wrzenia na poziomie ok. 155 °C. Pojazdy wyposażone w nowoczesne systemy hydrauliczne potrzebują płynów o lepszych niż te wymienione parametrach. Odpowiedzią na potrzeby pojazdów wyposażonych w systemy takie jak ABS, EBD, BAS, ASR czy TSC są płyny klasy DOT 4 ESL o obniżonej lepkości, które zapewniają szybszy przepływ płynu w niskich temperaturach. Jest to szczególnie istotne w układach z ABS i elektronicznymi systemami bezpieczeństwa (stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji).
Kolejnym zadaniem płynu hamulcowego jest ochrona przed zużyciem elementów układu. Z uwagi na złożoność nowoczesnych systemów, konieczna jest kompatybilność płynu z wieloma różnymi materiałami, takimi jak guma, stopy metali, elastomery czy polimery.
Regularna wymiana i kontrola płynu hamulcowego
Upływ czasu oraz rosnący przebieg powodują, że płyn hamulcowy traci swoje podstawowe właściwości. Decydującym czynnikiem jest tu przede wszystkim higroskopijność samego płynu, czyli jego podatność na wchłanianie wody. Połączenia między elementami i przewody elastyczne (szczególnie te wysłużone) to punkty, przez które wilgoć jest w stanie przedostać się do układu hamulcowego, który z założenia jest przecież układem zamkniętym. Ponadto, może również dojść do znacznego ubytku płynu w związku z nieszczelnością, głównie w obrębie przewodów hamulcowych. Aby tego uniknąć należy kontrolować poziom płynu w zbiorniku i w razie zauważenia nieprawidłowości szybko zareagować. Pomoże nam to uchronić się przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze.
Czym się kierować wybierając płyn hamulcowy do naszego auta?
Pierwszą kwestią jest wybór odpowiedniej klasy płynu hamulcowego. Płyn klasy DOT 4 sprawdzi się w przypadku większość aut poruszających się po naszych drogach. Płyny klasy DOT 4 ESL, które są ulepszoną wersją DOT 4, zalecane są do stosowania w pojazdach wyposażonych w systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS czy EBD. Cechuje je niższa lepkość.
Kolejnym aspektem pozostaje wybór marki. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, różnią się one jednak jakością. Warto wybierać produkty z oferty renomowanych producentów, które zapewnią stabilność chemiczną, właściwą kontrolę termiczną, wydajność i optymalne właściwości ochronne. Kemetyl ma w swojej ofercie najwyższej jakości płyny hamulcowe oraz wiele innych produktów niezbędnych do prawidłowej pracy naszego auta takich jak płyn do chłodnicy, dodatki do paliwa, AdBlue czy płyn do spryskiwaczy.